Hoppa till huvudinnehåll

Felsökning

Artikeln innehåller enklare steg för felsökning som kan avhjälpa de flesta problem om systemet upplevs segt eller inte laddar som det ska

Uppdaterad för mer än en månad sedan

Om systemet har uppdaterats men din webbläsare hänger kvar vid gammal webbplatsdata så kan det vara problem med att ladda in dokument eller så kan systemet upplevas långsamt.

För att ta bort den gamla webplatsdatan så behöver du rensa cache och cookies. Detta gör du genom att klicka på de 3 prickarna uppe i högra hörnet av din webbläsare. I menyn som du får då så klickar du på "Inställningar".

Om du använder Google Chrome som webbläsare så följer du nedan steg efter att du klickat på inställningar och nedanför det så finns instruktioner för Microsoft Edge.

Google Chrome:

  1. I menyn till vänster klickar du på "Integritet och säkerhet"

  2. Sedan klickar du på "Radera webbinformation"

  3. I popuprutan som kommer nu säkerställer du att du är på fliken "Grundläggande" och gör därefter följande inställningar.

    1. Tidsintervallet ställer du in till "Senaste fyra veckorna"

    2. Webbhistorik ska vara urbockad

    3. Cookies och annan webbplatsdata ska vara ibockad

    4. Cachade bilder och filer ska vara ibockad

  4. Klicka på "Ta bort data"

  5. För att rensningen ska sker ordentligt behöver du nu avsluta Chrome.

    1. För Windows-datorer klickar man på de tre prickarna igen och sedan "Avsluta"

    2. För Mac-datorer högerklickar man på programmet i sin programlist sedan "Avsluta"

  6. När detta är gjort kan man öppna upp webbläsaren igen och se om det avhjälp problemet

Microsoft Edge:

  1. I menyn till vänster klickar du på "Sekretess, sökning och tjänster"

  2. Under rubriken Ta bort webbdata klickar du på "Välj vad du vill rensa"

  3. I popuprutan som kommer nu gör du följande inställningar.

    1. Tidsintervallet ställer du in till "Senaste fyra veckorna"

    2. Webbhistorik ska vara urbockad

    3. Nedladdningshistorik ska vara ibockad

    4. Cookies och annan webbplatsdata ska vara ibockad

    5. Cachade bilder och filer ska vara ibockad

    6. Resterade ska vara urbockade

  4. Klicka på "Rensa nu"

  5. För att rensningen ska sker ordentligt behöver du nu avsluta Edge.

    1. För Windows-datorer klickar man på de tre prickarna igen och sedan "Stäng Microsoft Edge"

    2. För Mac-datorer högerklickar man på programmet i sin programlist sedan "Avsluta"

  6. När detta är gjort kan man öppna upp webbläsaren igen och se om det avhjälp problemet

Kontrollera väntande uppdateringar

Det kan även uppstå problem om den webbläsaren du använder går på en utdaterad version. Du kan kontrollera om det finns en väntande uppdatering som behöver genomföras genom att klicka på de 3 prickarna och sedan gå till "Hjälp" och därefter antingen "Om Google Chrome" eller "Om Microsoft Edge" beroende på vilken webbläsare du använder.

På denna sida kommer du då se om den är uppdaterad. Är det inte det så kommer antingen uppdateringen att laddas ner och då väntar du tills den är färdig och klickar därefter på "Starta om". Det kan vara så att den senaste uppdateringen redan är nedladdad och då kommer du direkt kunna klicka på "Starta om".

Fick du svar på din fråga?